انقلاب نان

احتمالا این روزها اگر به رادیو گوش کرده باشید یا تلویزیون دیده باشید همه جا شعار از کنترل قیمتها و ارزان شدن اجناس (از گوشت و مرغ گرفته تا خودرو) میباشد . صحبتهای آقای خامنه ای ، اظهارات وزیران بازرگانی و صنایع ، سخنرانی آقای خاتمی و نهایتا سخنرانی آقای یزدی در خطبه های نمازجمعه تهران تماما حول محور تامین معیشت مردم بود . صحبتهای امروز آقای عارف (معاون اول رئیس جمهور) که در روزنامه ایران درج شده با عنوان تغییر قیمت کالاها تا 6 ماه آینده ممنوع میباشد نیز سیر تکمیلی این واقعه را مشخص میکند .  

اینکه این جریان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا این وعده ها عملی خواهد شد بماند برای آینده اما حتما شما عزیزان میدانید که سرمنشا این تصمیمات تازه آقایان برمیگردد به اعتراضات و ناآرامیهای اخیر .

اینکه چگونه این جماعت به این نتیجه رسیده اند که تظاهرات اخیر مردم فقط به خاطر معیشت بوده و نه دلایل دیگر نکته مهمی است که باید به آن پرداخت .

از دوران شخصیتهای بزرگی چون دکتر علی شریعتی(که پنجشنبه گذشته 29 خرداد مصادف با سالگرد درگذشت این فیلسوف عالیقدر بود) همواره تفکر جدیدی که تحت عنوان روشنفکری دینی نامگذاری شده بعنوان یک رویکرد نو به جایگاه دین در جامعه و سیاست آغاز شده است . این رویکرد که بعنوان شعار اساسی جنبش اصلاح طلبی در ایران برگزیده شده ،خواسته نسل نو و جوان ایران میباشد .

البته عدم موفقیت جنبش دوم خرداد در بثمر رساندن شعارهایشان شاید این ذهنیت را ایجاد کند که روشنفکری دینی نیز با شکست مواجه شده ولی اقبال و اشتیاقی که نسل تجدد طلب ایران به پیشگامان این جریان نشان میدهند این مدعا را پوچ  و باطل میسازد .

آنچه در جریانات اخیر بخصوص حوادث کوی دانشگاه بعینه بچشم میخورد تقویت دیدگاههای جدید در میان موج فرهیخته دانشگاهی به جریان دین و باورهای اعتقادی بود . آنچه را در جامعه کنونی بعنوان دین و با دستمایه مقدس مابانه جلوه میدهند در باور نسل نو نمیگنجد و اینچنین است که حرکت جدیدی تحت عنوان  سست باوری دینی بعنوان نگرش تازه ای از روشنفکری دینی پدید آمده که بشدت در جامعه (بخصوص نسل جوان )در حال رشد میباشد .

آنجاکه دین وباورهای خرافاتی ازدین بعنوان سرپوش بر ناکارآمدیها استفاده میشود آیا توقعی جز این میتوان داشت ؟

 

اینچنین است که حرکت اخیر روشنفکری در جامعه را نمیتوان بخاطر نان و آب دانست . این فرزند چه آقایان بخواهند و چه نخواهند متولد شده و بسرعت در حال رشد و رسیدن به دوران بلوغ خود میباشد .

این انقلاب ، انقلاب روشنفکری دینی در ایران است نه انقلاب نان .

به امید پیروزی .