اتاق تاریخی

مدیر مسئول : میترا  

 

تمدن در ایران

آیا می توانیم با قاطعیت آغاز تاریخ این مرز و بوم را مشخص کنیم.

اکثر مورخان برای پاسخ به این سوال به لوحه های آسوری و بابلی و تاریخ نویسان یونانی پناه می برندکه تاریخ ایران را از مادها و هخامنشیان قلم زده اند.

اما حقیقت این است که یونانی ها با بخش خاوری ایران بیگانه بوده اند و از تاریخ ایرانشهر بی خبر مانده اند .

اگر به ملی نگارانی همچون طبری و فردوسی اعتماد کنیم؛  می توانیم نام کیومرث و پیشدادیان  و کیانیان را برده و فرهنگ و تمدن بزرگی را پیش از مادها و هخامنشیان به رخ جهانیان بکشیم.

با اتکاء به کاثه ها و یسنا که از پیام آور باستانی ایرانیان "زرتشت(متولد1750 پ م)" به جا مانده روشن می شود که فرهنگ ایران در این دوره رونق بسیار داشته و به راستی دینی همچون مزدیسنائی می تواند در میان مردمی فاقد تمدن رشد کرده باشد؟

با پاسخ به این سوال  باز هم ابهامات برطرف نمی شود و جای طرح این سوال باز می شود که پس از کشته شدن اسفندیار و زال و پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار  سرنوشت ایران چه شد و از همینجاست که برای یافتن حلقه اتصال دولت کیانی با مادها پای افسانه ها به میان کشیده می شود و تاریخ ایران را به دو بخش جداگانه تقسیم می کند:

 

  1. تاریخ ملی و آمیخته با قصه و اسطوره که با پیشدادیان آغاز می شود و تا پایان کیانیان ادامه پیدا میکند.
  2. تاریخ رسمی و بیشتر واقعی که با مادها آغاز می شود .

 

بیشتر تاریخ نگاران اروپایی این تاریخ را با یونان آغاز می کنند و برخی دیگر به تمدن سومری اهمیت می دهند و آنها را بینیانگذاران واقعی  سیاست خردمندانه و شهر های آزاد و مستقل و ایجاد مفهوم قانون میدانند.

 اما اینها همه نمی توانند منکر تمدن  و فرهنگ بزرگی که به موازات تمدنهای سومر و بین النهرین یا حتی پیش از آن وجود داشته و برخی از آثار آن به تازگی کشف شده شوند .

یونانیان و رومیان بسی چیزها را از تمدن خاوری به ارث برده اند و آنچه قانون و دموکراسی یونانی می نامند یک مرتبه در این سرزمین نروئیده و پایه در تجربه های مردمان خاوری داشته است.                                                                                                                                                     
نظرات 2 + ارسال نظر
حامد دوشنبه 28 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 23:23 http://write-off.blogsky.com

داریوش: ( از آن جهت اهورامزدا مرا یاری کرد که درغگو نبودم درازدست نبودم. من و دودمانم موافق حق و عدالت رفتار کردیم)
فقط باید به گذشته ببالیم...

بهزاد سه‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 15:43

پیشنهادی داشتم خدمت مدیر مسئول محترم این بخش :
اگه امکانش هست در هر هفته یکدوره از حکومت باستانی ایران از مذهب آندوره گرفته تا ارتش و فتوحات آن و نیز فرهنگ آن زمان بصورت مختصر بیان شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد