درس عبرت تاریخ

این دو سه روز تعطیلی واقعا شهر شلوغ شده بود .

از همه جای ایران اتوبوس و مینی بوس پر از آدم بود که جهت بیعت (!!!!) مجدد با آرمانهای انقلاب بسمت تهران (بدبختانه جنوب شهر ) سرازیر شده بودند .

بگذریم از سجده شکر کسبه بازار شهرری که بخاطر این وفور مشتری حاضرند در طی سال چندیدن ده بار مراسم بیعت و ... برگزار شود و بگذریم از اینکه تعدادی از هموطنان شهرستانی فقط بدلیل اینکه مرکبی مجانی برای سفر به تهران و گشت و گذاری در پایتخت پیدا کرده بودند تحمل مشقت این سفر سخت را به جان خریده و جهت سیاحت (ببخشید زیارت ) تشریف آورده بودند .

نمیدانم سن و سال شما تا چه حد است و آیا مراسم زیارت محمد رضا پهلوی از قبر پدر خود را بیاد دارید یا نه ولی من که آن موقع کودکی بودم یادم هست که با چه شکوه و جلالی این مراسم برگزار میشد و ما بچه ها هم برای بدست آوردن جایزه ای توی سرو کله هم میزدیم . مغازه دارهای شهرری آن موقع جنس مجانی بمردم میدادند و میوه آنقدر زیاد بین مردم پخش میشد که گاززده زیر پاها له میشد . خوب هر کس سعی میکند سمبل های حکومت خود را بگونه ای زنده نگه دارد .

این چند روزه هم جنوب شهر وفور نعمت بود . ایستگاههای صلواتی که غذا و میوه رایگان بین مردم تقسیم میکردند (که البته هر کدام وابسته به بسیج منطقه ای یا مسجد محله ای بودند و نام مسجد یا بسیج محله خود را واضح و کاملا مشخص نوشته بودند فقط برای اینکه ریا نباشد ) . پلاکاردها و پرچمهایی که بنوعی بیانگر ارزشهای اولیه انقلاب بود (که الان فکر میکنم فقط در حد شعار باقی مانده اند ) و خلاصه بریز و بپاشی بود بی حساب .اینها هم سمبل اصلی انقلاب خود را اینگونه سعی میکنند زنده نگه دارند .

من آقای خمینی را بعنوان یک رهبر انقلابی که توانست روی قلوب انسانها تاثیر گذار باشد و حرکتی را تحت شعار اسلام (درست یا غلط)پایه گذاری کند و به پیروزی برساند ستایش میکنم . او نیز از نوع انسانهایی بود که قدرت تاثیر گذاری روی افکار و عقاید را با سخنان خویش داشت (همانند دیگر رهبران بزرگ جهان مثل گاندی . کاسترو . هیتلر و ...) اما داشتن ایدئولوژی صرف برای ادامه حرکت انقلابی که میخواهد به یک جامعه سیاسی تبدیل شود کافی نیست . در بعد کشور داری بنظر من ایشان اشتباهات بسیاری ازجمله بکار گماشتن عده ای روحانی که فهم سیاسی و مملکت داری کمی داشتند در پستهای کلیدی کشور (که الان نیز هست ) تا شعارهایی چون نه شرقی و نه غربی (که بدون هیچگونه نگرش اساسی و برنامه ریزی دقیق و تنها بخاطر جلب توجه بود زیرا الان حتی سایه کمرنگی نیز از این شعارها وجود ندارد )و ادامه جنگی که بصلاح هیچ کس نبود و تنها موجب عقب ماندن کشور شد تنها نمونه هایی از این درک نادرست از شرایط حاکم بر جامعه جهانی بود .

الان هم بنام بیعت با آرمانهای امام از مرده ایشان بت ساخته و قصد فریب مردم ساده اندیش را دارند و چه جالب که مردم هم براحتی گول میخورند . راستی یادم رفت از سخنرانی آقای خاتمی در این مراسم بگویم . فردی که خود متهم است ارزشهای امام و انقلاب را زیر پا گذاشته چنان داد سخن میداد و ارزش ارزش میکرد که نگو .

دوستان هدفم از این بحث تفسیر درست یا غلط بودن افکار و عقاید و روش دیگران نبود (چه بسا که شاید مجبور شدم اینکار را نیز بکنم ) فقط خواستم بگویم چه زیباست اگر چهره ای از کسی در تاریخ باقی میماند با تحولات تاریخی تغییر نکند و روزی خوب و روزی بد نباشد . نه پهلوی ها همیشه خوب بودند و نه همیشه بد خواهند بود .

نامهای زنده ای چون امام حسین (اگر با دید مقدس مابانه به قضیه نگاه نکنیم ) بدلیل نوع نگرشی که به هدف خود داشتند و آنرا با ظواهر دنیا آلوده نکردند (به هدف خود پایبند بودند ) همواره در تاریخ زنده میمانند چه من و شما باشیم و چه نباشیم .

نظرات 5 + ارسال نظر
صدر شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 12:03 http://khodkar.blogsky.com

سلام !
وبلاگ زیبا با مطالب قشنگی داری .
راستی چرا تا حالا به وبلاگ اولین قرار بچه های بلوگ اسکای سر نزدی ؟!
بی ادعا بودن هم حسنی است که همه ندارن.
راستی اگر مشکلی نداشتی و مایل بودی میتونیم پایگاه هایمان را به هم لینک بدهیم .
موفق باشی
صدر

صدر شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 15:03 http://khodkar.blogsky.com

سلام!
ما عهدی نمی بندیم که نتونیم وفا کنیم.!
لینکت رو گذاشتن !
موفق باشی
صدر

یلدا شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 22:36

سلام
حرفات ساده و قشنگه .
راستی اگر نصف این پولها به نیازمندادنش میرسید چی می شد؟!

یلدا شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 22:39

سلام
حرفات ساده و قشنگه
راستی اگر حتی نصف این پولها به نیازمندش می رسید چی می شد؟!

همیره یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 01:06 http://amirsanam.blogsky.com

بی خیال تا بوده چنین بوده
سعی کن بجای مخالفت ظرفیتهارو پر کنی تا قانون اشتباه
مجبور به تغییر بشه و یادت باشه ((قانون بد بهتر از بی قانونیه))
خوش باشی و خوش تریب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد