اتاق تاریخی

مدیر مسئول : میترا  

 

تمدن در ایران

آیا می توانیم با قاطعیت آغاز تاریخ این مرز و بوم را مشخص کنیم.

اکثر مورخان برای پاسخ به این سوال به لوحه های آسوری و بابلی و تاریخ نویسان یونانی پناه می برندکه تاریخ ایران را از مادها و هخامنشیان قلم زده اند.

اما حقیقت این است که یونانی ها با بخش خاوری ایران بیگانه بوده اند و از تاریخ ایرانشهر بی خبر مانده اند .

اگر به ملی نگارانی همچون طبری و فردوسی اعتماد کنیم؛  می توانیم نام کیومرث و پیشدادیان  و کیانیان را برده و فرهنگ و تمدن بزرگی را پیش از مادها و هخامنشیان به رخ جهانیان بکشیم.

با اتکاء به کاثه ها و یسنا که از پیام آور باستانی ایرانیان "زرتشت(متولد1750 پ م)" به جا مانده روشن می شود که فرهنگ ایران در این دوره رونق بسیار داشته و به راستی دینی همچون مزدیسنائی می تواند در میان مردمی فاقد تمدن رشد کرده باشد؟

با پاسخ به این سوال  باز هم ابهامات برطرف نمی شود و جای طرح این سوال باز می شود که پس از کشته شدن اسفندیار و زال و پادشاهی بهمن فرزند اسفندیار  سرنوشت ایران چه شد و از همینجاست که برای یافتن حلقه اتصال دولت کیانی با مادها پای افسانه ها به میان کشیده می شود و تاریخ ایران را به دو بخش جداگانه تقسیم می کند:

 

  1. تاریخ ملی و آمیخته با قصه و اسطوره که با پیشدادیان آغاز می شود و تا پایان کیانیان ادامه پیدا میکند.
  2. تاریخ رسمی و بیشتر واقعی که با مادها آغاز می شود .

 

بیشتر تاریخ نگاران اروپایی این تاریخ را با یونان آغاز می کنند و برخی دیگر به تمدن سومری اهمیت می دهند و آنها را بینیانگذاران واقعی  سیاست خردمندانه و شهر های آزاد و مستقل و ایجاد مفهوم قانون میدانند.

 اما اینها همه نمی توانند منکر تمدن  و فرهنگ بزرگی که به موازات تمدنهای سومر و بین النهرین یا حتی پیش از آن وجود داشته و برخی از آثار آن به تازگی کشف شده شوند .

یونانیان و رومیان بسی چیزها را از تمدن خاوری به ارث برده اند و آنچه قانون و دموکراسی یونانی می نامند یک مرتبه در این سرزمین نروئیده و پایه در تجربه های مردمان خاوری داشته است.